Met een verlies van zo’n vijf procent in de eerste helft van dit jaar moet de
Amsterdamse AEX-index nog stevig herstel laten zien, om beleggers een zonnig
gevoel te geven over het beursjaar 2011.
Verse winstwaarschuwingen van verfproducent AkzoNobel, technologieconcern
Philips en navigatiekastjesmaker TomTom maken de perspectieven voorlopig
niet al te rooskleurig.
Maar hoe zit het met de beursprestaties van individuele bedrijven die zijn
opgenomen in de AEX-index? Deze
grafiek laat de beste en slechtste presteerders zien voor de eerste zes
maanden van het jaar.
TomTom bungelt onderaan, met een koersverlies van meer dan 50 procent. Ook
Philips (minus 25 procent) hoort bij het rijtje grote dalers, dat verder
wordt aangevuld met luchtvaartmaatschappij Air France-KLM (min 22 procent),
ingenieursbureau Fugro (min 21 procent) uitzender Randstad (min 19 procent).
De teneur is duidelijk: beleggers mijden aandelen die sterk gevoelig zijn
voor de economische conjunctuur.
Heineken
Wie doen het dan wel goed? Sterkste AEX-stijger in de eerste helft van dit
jaar is bankzverzekeraar ING (13 procent), gevolgd door brouwer Heineken
(plus 12 procent) en vastgoedfonds Unibail-Rodamco (plus 6 procent), dat
vooral in winkelcentra belegt.
Let wel: dividenden zijn hierbij niet meegerekend, want dan zouden
Unibail-Rodamco en Heineken beter scoren dan ING.
Bij ING lijken beleggers vooral gespitst op het financiële voordeel dat de
splitsing van het bedrijf in een bank- en verzekeringstak kan opleveren. Bij
Heineken en Unibail spelen traditionele overwegingen mee: een solide
inkomstenstroom en een relatief aantrekkelijk dividend.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl